Monday 6 August 2012

Kemusykilan RAMADHAN

Assalamualaikum..

Dipetik daripada buku : 
merungkai kemusykilan Ramadhan (Ustaz Mohamad Hanif Haron)

1) Pengertian Puasa

Soalan : apa erti puasa dari segi bahasa & istilah?

Jawapan :

Puasa dalam bahasa arab bererti صوم secara bahasa diertikan sebagai menahan diri. Istilah syara' pula bermaksud menahan diri untuk suatu jangkamasa tertentu.

2) Maksud Puasa & Hikmah

Soalan : Apakah maksud sebenar ibadah puasa yang lebih terperinci dan hikmah ibadah puasa?

Jawapan :

Puasa bereti menahan diri daripada makan & minum serta segala perbuatan yang boleh membatalkan puasa mulai dari terbit fajar sehingga terbenam matahari. Umat islam juga dikehendaki menahan diri daripada menipu, mengeluarkan kata-kata buruk atau sia-sia.

~ Ini kerana ibadah puasa merupakn satu medan latihan memupuk sifat mahmudah dan secara tidak langsung amalan puasa akan menyuburkan sikap murni dalam diri pelakunya. Ia menjadi harapan kita agar kesemua nilai baik ini akan terus dipraktikkan pada bulan-bulan seterusnya. InsyaAllah.

3) Permasalahan tentang lafaz niat dalam bahasa melayu atau bahasa lain.

Soalan : Adakah wajib kita niat puasa dalam bahasa arab atau memadai dengan bahasa melayu?

Jawapan :

Niat adalah dalam hati, bukan pada lidah yang melafazkan niat. Tidak wajib & tidak juga sunat berniat dalam bahasa arab, memdai dalam bahasa yang difahami. Tetapi lebih baik & mendapat pahala jika diamalkan dalam bahsa Arab dengan niat kita cinta kepada Bahasa Arab sebagai bahasa yang ditutur oleh Nabi Muhammad SAW serta merupakan bahasa Al-Qur'an dan bahasa ahli syurga.

4) Niat Puasa Ramadhan untuk sebulan

Soalan : Adakah boleh bagi seseorang berniat puasa selama sebulan sekaligus & bagaimana lafaz niatnya?

Jawapan :

Boleh & memadai jika diniat puasa sepanjang bulan dari awal Ramadhan menurut mazhab Imam Malik rahimahullah.Harus bagi mereka yang bermazhab Imam As-Syafie juga boleh mengikut pendapat ini jika takut terlupa atau ingin berjaga-jaga supaya tidak terlepas dari niat di malam harinya.



...Bersambung...

No comments:

Post a Comment

All right reserved by me @copyright protected