Thursday 9 August 2012

LAILATUL QADR

Assalamualaikum...

 Lailatul Qadr adalah pada 10 malam terakhir yang ditunggu-tunggu oleh sekalian umat Islam kerana ia adalah malam yang penuh dengan keberkatan dan ia lebih baik daripada seribu bulan. Sesiapa yang dapat kebaikan pada malam tersebut adalah orang yang paling beruntung.


Daripada Hazrat Abu Hurairah R.A,

Rasulullah S.A.W telah bersabda :

" Sesiap yang berdiri beribadat pada malam Lailatul Qadr dengan iman dan ihtisab (berniat untuk mendapatkan ganjaran), akan diampunkan dosanya yang terdahulu."

(Hadith riwayat al-Bukhari dan Muslim (Muttafaqun 'alaih) - at-Targhib)

Sumber  : Shaikhul Hadith Hazrat Maulana Muhammad Zakariyya rah. (Terjemahan Ustaz Muhammad Razif bin 'Abd. Wahab). 1999, FADHILAT RAMADHAN. Kuala Lumpur : Era Ilmu Sdn.Bhd. m.s 63


Hikmah
Apabila seseorang mengetahui malam lailatul qadr, eloklah dipierbanyakkan doa dan istigfar serta beribadat  pada malam dan keesokannya, untuk mendapat fadhilat hari yang penuh berkat dan mulia itu. Yakinlah apabila seseorang itu bersedia setiap malam dengan ibadat (sekurang-kurangnya melakukan solat jemaah setiap waktu Maghrib, isyak dan subuh), kata ulama dia pasti peroleh fadhilat Lailatul Qadr.
 

 
 

No comments:

Post a Comment

All right reserved by me @copyright protected