Tuesday 28 August 2012

Kelebihan Puasa ENAM SYAWAL

Assalamualaikum..


Kesempurnaan ibadat seseorang islam bukan sekadar terletak kepada amalan-amalan fardhu yang diwajibkan oleh Allah S.W.T. , malah ia juga ditampung oleh amalan-amalan sunat yang memperindahkan lagi mutu ibadat yang dilakukan.

Dari Abu Hurairah r.a , Nabi bersabda :

" Barangsiapa yang berpuasa Ramadhan lantas disambung dengan 6 hari bulan Syawal, maka ia bagaikan telah berpuasa selama setahun."

Ganjaran pahala diberikan oleh Allah SWT kepada mereka yang berpuasa enam di bulan Syawal ini ialah seperti ganjaran pahala berpuasa setahun.

Antara kelebihan puasa enam hari di bulan Syawal ialah :

- ia umpama sunat rawatib sesudah solat fradhu bagi menampung kekurangan puasa fardhu yang menjadi tanda diterima puasa Ramadhan yang kita kerjakan sebagai tanda bersyukur kepada nikmat yang diberikan di bulan Ramadhan seperti nikmat kesihatan tubuh badan yang baik, mrndapat kebaikan berlipat ganda serta diangkat darjatnya memudahkan malaikat maut mencabut nyawa.


Adalah terlebih baik jika puasa sunat 6 Syawal dibuat berasingan dengan puasa lain sama ada qadha, nazar, kaffarah ataupun puasa sunat yang lain. Selesaikan dahulu 6 hari puasa qadha dan ditambah kemudiannya dengan niat puasa 6 Syawal. Ini akan lebih menyeragamkan amal ibadat yang dilakukan agar tidak bercampur aduk antara satu sama lain. 

Oleh itu, marilah kita merebut peluang yang ada dan mengerjakan puasa enam untuk mendapatkan fadhilat yang telah ditetapkan Allah pada hamba-hambaNya.

Moga kita sentiasa berada dalam keredhaanNya..InsyaAllah...

No comments:

Post a Comment

All right reserved by me @copyright protected